Klasyka motoryzacji – Dodge Viper

W końcu lat 80. pojawiły się pierwsze plany na samochód wyścigowy zapowiadany jako nowoczesna interpretacja żmii. Dodge Viper do produkcji wszedł w 1992 r., po tym, jak został gorąco przyjęty przez widownię na North American International Auto Show.

Najważniejszą cechą charakterystyczną Vipera, poza udanym stylistycznie nadwoziem było to, co kryło się pod maską: 10-cylindrowy, 400-konny silnik, ważący ponad 320 kg, który na trasie spalał średnio 17 l/100 km, a w mieście bez trudu przekraczał 20 l/100 km. Był więc samochodem dla miłośników silnych wrażeń nie tylko w czasie jazdy, ale również tankowania.

Pierwsze wersje Vipera nie posiadały żadnych udogodnień, brakło im klamek, bocznych szyb, klimatyzacji… Pewnych zmian auto doczekało się w 1994, a większych w 1996. Wtedy, po wcześniejszym roadsterze, pojawiła się wersja coupé. Silnik stracił na wadze, ale zyskał większą moc, poprawiono sztywne nadwozie i zawieszenie. Choć poprawki były raczej kosmetyczne, bardzo dobrze wpłynęły na samochód i sposób jego prowadzenia, który miej doświadczonym kierowcom mógł przysparzać problemów. Wprowadzono też zmiany w układzie wydechowym i dodano dwie poduszki powietrzne.

Pierwszą generację Vipera produkowano do 2002 roku, a drugą w latach 2003-2010. Ostatni egzemplarz, który zjechał z raśmy był złoty w pomarańczowe pasy. Trzecia generacja pojawiła się w 2013 r.

Dodge Viper

Klasyka motoryzacji – Chevrolet Corvette

To już drugi Chevrolet w zestawieniu największej klasyki motoryzacji i to miejsce otrzymał zasłużenie. Historia Corvette rozpoczęła się od pokazów w 1953 r., gdzie samochód – nazwany tak po korwetach, niedużych, zwrotnych statkach – zyskał sporą sympatię publiczności i w tym samym roku pojawił się w seryjnej produkcji. Samochody pierwszej generacji, oznaczonej jako C1, były roadsterami, a przez dziewięć lat wyprodukowano ich 69 tysięcy.

Druga generacja ze zmienionym nadwoziem, mającym przypominać rekina, pojawiła się w 1962 r. Z dwóch wersji nadwozia, kabrioletu i coupe, to tak druga, z 1963 r., jest najbardziej poszukiwanym modelem Corvette. Jest tak ze względu na charakterystyczną dzieloną tylną szybę, którą masowo wymieniano, aby polepszyć widoczność i do dziś trudno znaleźć oryginalne wersje. Ze względów bezpieczeństwa, Chevrolet już w następnym roku musiał zrezygnował z produkcji dzielonej szyby.

Kolejna generacja z 1967 r. posiadała już słabsze silniki, na co miały wpływ nowe przepisy, a następnie kryzys paliwowy. Rok 1978 przyniósł ze sobą spory facelifting: zamiast pionowej tylnej szyby ze słupkami po bokach pojawiła się duża panoramiczna szyba. Przez 14 lat wyprodukowano ponad pół miliona pojazdów z generacji C3.

Generacja z 1984 r. została zaprojektowana tak, aby pozostawała w zgodzie z nowymi trendami w stylistyce aut i dopiero rok ’89 przypomniał, że Corvette to samochód sportowy. W 1987 r. pojawił się ponownie kabriolet.

C5, generacja produkowana od 1997 r. posiadała bardzo lekką konstrukcję z tworzyw sztucznych. W 1998 r. Chevrolet Corvette zabłysnął jako zdobywca tytułu North American Car of the Year.

Rok 2005 i szósta generacja to większe zwrócenie uwagi na codzienny komfort użytkowania auta, a także powrót to stylistyki pierwszych modeli: po raz pierwszy od 43 Corvette posiadał odsłonięte reflektory.

Od 2013 r. produkowana jest siódma generacja. W tym roku, z okazji 60-lecia modelu, producent wprowadził na rynek edycję specjalną jako coupe z dachem z włókna węglowego i chromowanymi felgami z kapslem Stingray.

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette logo

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette  Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette  Chevrolet Corvette

Klasyka motoryzacji – Chevrolet Camaro

W 1965 r. Chevrolet ogłosił, że przygotowuje konkurencję dla popularnego Forda Mustanga. Chevrolet Camaro pokazano po raz pierwszy we wrześniu 1966 r. i w tym samym miesiącu trafił do seryjnej sprzedaży jako rocznik modelowy 1967, z silnikiem osiągającym 360 KM. Najbardziej charakterystyczna wersja pierwszej generacji Camaro to SS, z dwoma równoległymi pasami na masce, niefunkcjonalnymi wlotami powietrza i znaczkami SS. W sumie wyprodukowano ponad ćwierć miliona aut z tej generacji.

Samochody drugiej generacji, po wycofaniu przez rząd benzyny etylizowanej na początku lat 70., miały słabsze silniki, osiągające “zaledwie” 330 KM, zmienił się też nieco ich wygląd. Produkcję prowadzono w latach 1970-1981.

Trzecia generacja z 1982 r. to pierwsze Camaro w wersji hatchback i z fabrycznymi silnikami z wtryskiem paliwa. Najsłynniejsza wersja to IROC-Z, nazwana na cześć wyścigu International Race of Champions, który został zdominowany przez różne modele Camaro. Produkcja trwała do 1992 r.

Kolejna, czwarta już generacja pojawiła się w rok po zakończeniu produkcji trzeciej, a stylistyką mocno nawiązywała do lat 60. Po niej nastąpiła dłuższa przerwa, aż do 2006 r., kiedy zapowiedziano piątą generację Camaro. Ta pojawiła się na rynku trzy lata później, a stylistyką wyraźnie nawiązuje do pierwszych Camaro.

Rok 2011 to rok produkcji najmocniejszego jak do tej pory Camaro, ZL1 z silnikiem V8 i mocą 580KM.

Chevrolet Camaro  Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Klasyka motoryzacji – Cadillac Serii 62 z 1959 r.

Cadillac z 1959 r. wciąż zadziwia wyglądem – charakterystyczne ogony na tylnych błotnikach kabrioletu, wzorowane na statecznikach myśliwca Lightning z okresu drugiej wojny światowej, są szeroko rozpoznawalne. Dziwactwo projektantów, zmora blacharzy, dynamiczny symbol amerykańskiego sukcesu i rozwoju. Ten rocznik Cadillaca z Serii 62 wciąż jeszcze można odkupić od kolekcjonerów, również w Polsce, jednak koszty naprawy i renowacji oraz problemy z częściami sprawiają, że jest to zabawa dla osób z wyjątkowo zasobnym portfelem.

Cadillac Serii 62 z 1959 r.

  cadillacCadillac Serii 62 z 1959 r.

Jeep

Klasyka motoryzacji – Jeep

Jeep to nazwa zwykle utożsamiana z ogółem samochodów terenowych, ale jako konkretna marka sięga korzeniami do 1940 r., gdy powstał jego prototyp. Miało to miejsce w warsztatach upadającej firmy American Bantan. Pierwszy Jeep okazał się mieć zbyt słaby silnik, dlatego w warsztatach Willysa przygotowano mocniejszą wersję, do września 1941 r. przygotowano około półtora tysiąca samochodów w wersji MA, następnie ruszyła produkcja wersji MB, a wkrótce na licencji zaczął produkować je również Ford (Model GPW). Do 1945 r. oba koncerny wyprodukowały około 640 tysięcy Jeepów dla wojska, co stanowiło ok. 18% produkcji wojskowych samochodów w USA.

Pierwsze modele cywilne pojawiły się jeszcze w 1945 r. Od tamtej pory na licencji produkowano go w różnych krajach świata.

W 1953 r. Willys został kupiony przez Kaiser Motors, przekształcone później w Kaiser-Jeep w 1963 r. W 1970 r. został wchłonięty przez American Motors Corporation, które z kolei zostały kupione przez Chryslera w 1987. Jedenaście lat później Chrysler połączył się z Daimler-Benz, tworząc spółkę o nazwie DaimlerChrysler, która rozpadła się w 2007. Wówczas Chrysler zmienił nazwę na Chrysler Group LLC, a później – FCA US LLC.

Jeep

Jeep

Jeep

Jeep

 

Klasyka motoryzacji – Ford Mustang

Produkowany od 1964 roku Ford Mustang był samochodem kierowanym do ludzi młodych z pierwszego pokolenia urodzonego po II wojnie światowej, którzy w latach 60. poszukiwali pierwszego auta.

Ford Mustang

Do sukcesu samochodu przyczyniła się w znacznej mierze dobra kampania reklamowa, obejmująca wszystkie dostępne media: 16 kwietnia 1964 pojawiła się reklama w telewizji, a dzień później w 2500 gazet i czasopism. Każdy dealer samochodów w Stanach Zjednoczonych miał przynajmniej jednego Mustanga w swoim salonie. Kampania odniosła sukces, już pierwszego dnia zamówiono ok. 22 tysięcy aut. W ciągu roku, zamiast zakładanych 100 tysięcy sprzedano ponad 400 tysięcy, a milionowy Mustang został wyprodukowany w 1966 r.

O sukcesie zadecydowała przede wszystkim odpowiednia cena, udana stylistyka, 6-cylindrowy silnik, oraz szeroka gama części i akcesoriów, największa w tamtym okresie, pozwalająca na dostosowanie samochodu do potrzeb klienta i zasobności jego portfela. Wybierać można było m. in. między różnymi skrzyniami biegów i silnikami, dopłacić za klimatyzację, radio, szersze opony, inne kołpaki i felgi, dostępne były również różne wersje nadwozia.

Czasy dużych samochodów z silnikami V8 i “paliwożernych” zakończyły nowe przepisy w latach 70. Nowy Mustang posiadał słabszy silnik, był mniejszy, lżejszy i uzyskał nowy wygląd. Trzecia generacja Mustangów, powstała w końcu lat 70. posiadała znacznie łagodniejsze linie i przypominała modele europejskie, zniknął też charakterystyczny dla modelu znaczek konia. Powrócił dopiero w latach 90., kiedy powstała kolejna generacja Mustangów, stylistycznie nawiązująca do pierwowzoru. Nowy wygląd przysporzył mu popularności po raz kolejny.

 Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

Ford Mustang

Klasyka motoryzacji – Volkswagen Garbus

Volkswagen Garbus, znany też jako Volkswagen Beetle i Volkswagen Typ 1 to najdłużej i najliczniej produkowany samochód na świcie – przez pół wieku z fabryk wyjechało ponad 21 milionów tych aut.

VW Garbus

Historia Garbusa sięga 1933 roku, gdy Hitler nakazał Ferdynandowi Porsche stworzenie samochodu dla ludu, mogącego pomieścić kilkuosobową rodzinę, rozwijającego prędkość do 100 km/h i taniego, w cenie poniżej 1000 marek. Aby każdy otrzymał swoje auto, obywatele co tydzień wpłacali na specjalne książeczki po 5 marek – i był to jedyny sposób, aby otrzymać własnego Garbusa. Samochodu jednak, z powodu wybuchu II wojny światowej, nie dostał nikt, a pieniądze obywateli spożytkowano na inne cele niż produkcja: zbrojenia, które stanowiły rzeczywisty cel największej akcji oszczędnościowej w historii Niemiec.

Po klęsce Hitlera fabryka Volkswagena znalazła się w brytyjskiej strefie wpływów i już w 1946 r. wyprodukowano pierwszego Garbusa. Przez kolejne piętnaście lat ten samochód podbijał rynki Europy, a w latach 60. także Ameryki Południowej, gdzie zdominował ulice Meksyku. W USA stał się jednym z symboli ruchu hipisowskiego.

Volkswagen Garbus, którego produkcję zakończono w 2003 r., stał się kulturowym i popkulturowym fenomenem, uwiecznionym w licznych filmach, na obrazach i okładkach płyt. Ze swoim charakterystycznym wyglądem wciąż pozostaje najbardziej rozpoznawalnym samochodem na świecie.

 VW Garbus

VW Garbus

Klasyka motoryzacji – Ford T

Słynny Ford Model T został skonstruowany w firmie Ford Motor Company. Nie był ani pierwszym taśmowo produkowanym samochodem, ani najbardziej technicznie zaawansowanym w swoich czasach, jednak odniósł olbrzymi sukces.

Historia samochodów marki Ford rozpoczęła się w Detroit w 1903 r. Firma Henry’ego Forda produkowała coraz doskonalsze samochody oznaczane kolejnymi literami alfabetu, stopniowo odnosząc sukces, który przerwał Ford K – drogi, luksusowy i awaryjny. Po finansowej porażce Henry Ford wykupił udziały swoich wspólników i, działając na własną rękę, zaprojektował Model T.

Ford T, produkowany w latach 1908-1927) wyróżniał się bardzo prostą konstrukcją i łatwością obsługi, możliwością poruszania się po bezdrożach i niską ceną. Przełomem stało się wprowadzenie skatalogowanych części zamiennych, bez trudu dostępnych w sklepach żelaznych, które znacznie przyspieszyły i ułatwiły naprawy. Wcześniej właściciele samochodów musieli samodzielnie naprawiać uszkodzone części lub zamawiać nowe – i drogie – w fabrykach.

Ponieważ Henry Ford starał się nadać swojemu samochodowi możliwie najbardziej uniwersalny charakter, po zdjęciu tylnych kół Modelu T można było założyć pas transmisyjny i wykorzystać auto do zasilania urządzeń w gospodarstwach rolnych. Kolejną ciekawostką jest to, że w latach 1913-1926 wszystkie produkowane egzemplarze były czarne. W sumie wyprodukowano około 15 milionów egzemplarzy.

koło Ford T

reflektor Ford T