Klasyka motoryzacji – Fiat 126p

Mały Fiat to jeden z najbardziej charakterystycznych samochodów, jakie kiedykolwiek jeździły po polskich drogach. Skonstruowano go we włoskich zakładach FIAT, gdzie był produkowany w latach 1972-1980, a w Polsce w latach 1973-2000. Nad Wisłą stał się autkiem wręcz kultowym, obecnym w wielu filmach i serialach, bohaterem piosenek i licznych dowcipów, brał nawet udział w rajdach. Otrzymał także wiele nazw, z których najpopularniejsza, Maluch, stała się nazwą oficjalną w 1997 r.

Popularne Maluchy, jak głoszą dowcipy, mają wiele wspólnego z Ferrari: ilość miejsca, wysokość, silnik z tyłu, a z innymi autami łączy je np. strefa zgniotu kończąca się na silniku. Malutki Fiat 126p posiadał wiele wad i znany był ze swojej zawodności. Nie przeszkodziło to jednak w wyprodukowaniu ponad 3,3 mln tych aut, z których część trafiła do różnych krajów świata: Włoch, Nowej Zelandii, Francji, Egiptu, Belgii, Bułgarii, Chin, Węgier, Szwajcarii, Grecji, Austria, na Kubę, Cypr, do RFN i zapewne wielu innych.

Przez niemal trzydzieści lat pojawiały się niewielkie zmiany w wyglądzie auta, a także liczne pomysły na inne wersje, które nie wyszły jednak poza modele prototypowe: pick-up, kombi, model z przednim napędem czy nawet wersje wojskowe, jako pojazd terenowy oraz gąsienicowy. Te jednak nigdy nie wyszły poza fazę prototypów i wyprodukowano maksymalnie po kilkadziesiąt sztuk.

Ostatni wyprodukowany Fiat 126p – żółty – prosto z fabryki trafił na emeryturę do muzeum Fiata w Turynie.

Fiat 126

Fiat 126

Fiat 126

Fiat 126

Fiat 126