Volkswagen Garbus, znany też jako Volkswagen Beetle i Volkswagen Typ 1 to najdłużej i najliczniej produkowany samochód na świcie – przez pół wieku z fabryk wyjechało ponad 21 milionów tych aut.
Historia Garbusa sięga 1933 roku, gdy Hitler nakazał Ferdynandowi Porsche stworzenie samochodu dla ludu, mogącego pomieścić kilkuosobową rodzinę, rozwijającego prędkość do 100 km/h i taniego, w cenie poniżej 1000 marek. Aby każdy otrzymał swoje auto, obywatele co tydzień wpłacali na specjalne książeczki po 5 marek – i był to jedyny sposób, aby otrzymać własnego Garbusa. Samochodu jednak, z powodu wybuchu II wojny światowej, nie dostał nikt, a pieniądze obywateli spożytkowano na inne cele niż produkcja: zbrojenia, które stanowiły rzeczywisty cel największej akcji oszczędnościowej w historii Niemiec.
Po klęsce Hitlera fabryka Volkswagena znalazła się w brytyjskiej strefie wpływów i już w 1946 r. wyprodukowano pierwszego Garbusa. Przez kolejne piętnaście lat ten samochód podbijał rynki Europy, a w latach 60. także Ameryki Południowej, gdzie zdominował ulice Meksyku. W USA stał się jednym z symboli ruchu hipisowskiego.
Volkswagen Garbus, którego produkcję zakończono w 2003 r., stał się kulturowym i popkulturowym fenomenem, uwiecznionym w licznych filmach, na obrazach i okładkach płyt. Ze swoim charakterystycznym wyglądem wciąż pozostaje najbardziej rozpoznawalnym samochodem na świecie.