Klasyka motoryzacji – Volkswagen Garbus

Volkswagen Garbus, znany też jako Volkswagen Beetle i Volkswagen Typ 1 to najdłużej i najliczniej produkowany samochód na świcie – przez pół wieku z fabryk wyjechało ponad 21 milionów tych aut.

VW Garbus

Historia Garbusa sięga 1933 roku, gdy Hitler nakazał Ferdynandowi Porsche stworzenie samochodu dla ludu, mogącego pomieścić kilkuosobową rodzinę, rozwijającego prędkość do 100 km/h i taniego, w cenie poniżej 1000 marek. Aby każdy otrzymał swoje auto, obywatele co tydzień wpłacali na specjalne książeczki po 5 marek – i był to jedyny sposób, aby otrzymać własnego Garbusa. Samochodu jednak, z powodu wybuchu II wojny światowej, nie dostał nikt, a pieniądze obywateli spożytkowano na inne cele niż produkcja: zbrojenia, które stanowiły rzeczywisty cel największej akcji oszczędnościowej w historii Niemiec.

Po klęsce Hitlera fabryka Volkswagena znalazła się w brytyjskiej strefie wpływów i już w 1946 r. wyprodukowano pierwszego Garbusa. Przez kolejne piętnaście lat ten samochód podbijał rynki Europy, a w latach 60. także Ameryki Południowej, gdzie zdominował ulice Meksyku. W USA stał się jednym z symboli ruchu hipisowskiego.

Volkswagen Garbus, którego produkcję zakończono w 2003 r., stał się kulturowym i popkulturowym fenomenem, uwiecznionym w licznych filmach, na obrazach i okładkach płyt. Ze swoim charakterystycznym wyglądem wciąż pozostaje najbardziej rozpoznawalnym samochodem na świecie.

 VW Garbus

VW Garbus