Klasyka motoryzacji: Volkswagen Transporter

Dostawczo-osobowy van Volkswagena, produkowany od 1950 r. doczekał  się wielu wcieleń. Dwa pierwsze zyskały status kultowych, a zakup zadbanego modelu to zawsze gratka dla miłośników starych pojazdów. Również nowsze wersje – obecnie z piątej generacji – cieszą się sporą popularnością.

Transporter, szczególnie w początkach swojego istnienia, wyraźnie odróżniał się od innych aut i posiadał wiele cech, które pozwoliły mu trafić do wielu najróżniejszych osób. Był to samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu i z napędem na tylne koła. Mógł służyć zarówno jako obwoźny sklep lub samochód dostawczy, jako mieszczący osiem osób bus lub jako samochód specjalny – do tego przy pełnym obciążeniu zużywał 8-9 litrów paliwa na 100 km. VW Transporter podbił serca klientów dwukolorowym lakierem, dużą ilością chromowanych elementów, odsuwanym dachem oraz licznymi oknami. O jego popularności świadczy fakt, że w cztery lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji z fabryki wyjechał stutysięczny pojazd, co było dużym osiągnięciem w połowie stulecia. W 1981 przekroczono limit 5 mln wyprodukowanych aut.

W trzeciej generacji, wyprodukowanej w 1979 roku, pojawiła się m.in. wersja kempingowa oraz multivan, pokazywany jako pojazd odpowiedni na wycieczki, firmowy i dla dużych rodzin. Generacja z 1990 r. (czwarta) okazała się kamieniem milowym, ponieważ zrezygnowano w niej z umieszczania silnika z tyłu. Piąta generacja (od 2003) posiada wiele wersji nadwozia, dzięki którym możliwe jest dobranie pojazdu do określonych potrzeb. Transporter wciąż sprawdza się znakomicie do transportu osób i towarów – jest niezawodny jako bus na krótsze i dłuższe krajowe trasy, choć jeśli chodzi o zagraniczne wyprawy, te modele VW nie sprawdzają się jako np. busy do Anglii. Jednak zarówno najnowsza generacja, jak i starsze klasyczne wersje to wciąż znakomity przykład samochodu odpowiedniego do wielu różnych potrzeb.

 Volkswagen Transporter T1

Volkswagen Transporter T1  Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter